Thursday, October 22, 2009

KPLI NEWS 23 OKTOBER 2009



Sedih, Hampa, Kecewa

Saya antara calon yg di panggil temuduga pada masa tu (bulan JUN 2009). temuduga kpli dijalankan selepas calon lulus M-Test. Pada masa tu, saya baru sahaja habis pengajian di Universiti dan belum menerima ''degree holder''. Sewaktu temuduga kpli, saya diberitahu bahawa calon mesti membawa degree holder kalau tak mmg imposible untuk di proses. Kira kalau panggil interview pon mmg tau x dapat. Tapi pasrah aku teruskan jer interview tu sebab panel tu bg tau amik ja sebagai pengalaman. Saya menerima alasan tersebut. Pasrah gila tertongeng kejap. Nasib baik dapat Job. terubat luka.


Tup Tup hari ni aku terbaca news dekat KPM nye website yang memaklumkan yg diorng akan memanggil calon yg pernah pergi interview pada bulan JUN a.k.a masa saya dipanggil Interview sahaja. So kira Saya antara Calon tersebut. Selepas itu, Saya terus call KPM untuk bertanya hal tersebut di sebabkan sayadah memiliki degree Rasmi. (degree UTeM macam duit malaysia..ada bulu hehe)

KPM kata, hanya calon yang berjaya tapi tak dipanggil untuk register ke Maktab (calon Reserved) pada waktu tu je yang akan di semak. Makna dia aku sekali lagi emnerima tragis seperti lagu Tragedi Oktober lagu Awie. Lepas tu, Saya tanya calon macam saya ni yang sebelum ni tiada degree mcmana ? tergolong dalam yang x berjaya ek?

Sabar Ye Encik. Tunggu sebentar saya nak tanya org berkenaan...
(Lagu KPM kot)

Dia(awek x tau nama) pun Inform bahawa :

''Calon KPLI mestilah mempunyai degree yg dah matang selama setahun, baru leh di review selepas peringkat Interview KPLI. So macam Encik, graduat baru lagi n Degree Encik belum matang lagi. So lepas setahun boleh la Encik akan di review jika berjaya di pada peringkat Interview. Saya harap Encik paham''

(jadi pada fresh graduate xyah tunggu cari kerja lain)

Aku kata '' ooo Saya paham, paham sangat''

Aku perli ja. Aduh kecewa gila. Tapi Nak buat macamana dah tu policy ''Goment''. Kita ni rakyat menurut perintah. Sebenarnya hari ini aku tergerak tgk laman web KPM sebab Awek Sarawak yg di PERLI supaya turunkan berat badan baru dtg blk register.

Penjelasan Menteri n Bahagian KPM Sarawak kata dia x bagi pengesahan kesihatan beliau (JOhana ke nama dia). OK dia salah. tapi siapa yang PERLI dia ? perlu di PERLI ke?
Kita x tau cerita sebenar. Tapi Thanks to Joanna .
Dapat news selok belok KPLI.
Bangsar!!!

Pendapat aku policy kerajaan aku anggap macam tak OK untuk fresh graduate. Pendapat aku ja. yang lain?ape pendapat korang

Kenapa lelaki tak berminat nak jadi Cikgu a.k.a Guru?

Salah satunya KPM aku rasa tak amik serius pasal policy diorng. Perlukah kita mesti mematangkan degree sedangkan kita memang serius memohon guru sebagai perkerjaan kita. sebab apa? pendidikan di Universiti tu mmg dah bagi option. Lagi2 sewaktu Latihan Industri dijalankan. Aku rasa graduan dah boleh pilih. Mungkin sebahgian tak.

Mungkin salah satu alasan KPM ialah diorng nak bagi peluang pada calon Fresh graduat untuk memilih kerjaya yang mmg betul2 sesuai. dan tempoh setahun tu adalah yang terbaik. Betul ek terbaik?

Persoalan dia, semua graduan macam tu ke?

Saya rasa tidak. berapa statistik fresh graduat berhenti jadi guru selepas KPLI?
Guru perempuan berapa ramai yang sanggup kerja di pendalaman. Aku kata sekerat je. Yang lain akan fikirkan camna nak kuar

Masalah guru pendalamaan pun satu hal lagi. Hantar guru perempuan ke sana mmg la diorng akan fikir 2 kali dan cikgu akan cari jalan macam mana nak kuar dari sana. Masalah ni aku rasa boleh di selesaikan dengan penghantaran guru lelaki bagi pendalaman tahap 2 n 3. Makna dia lelaki diperlukan.

Aku macam tawar hati nak apply for next year (after degree sudah matang). Tapi tengoklah camna. atau aku x layak kot or bkn kat situ rezeki aku.

Macam ni ek nak matangkan degree hehe

nasihat aku sapa yg betul2 nak jadi cikgu kalau rezeki mmg dah tertulis kat situ..mmg kat situ la. Berdoa pada Allah kalau niat kita betul mmg dengan izin Allah S.W.T kita akan dapat.

Tapi aku harap KPM menilai balik Policy cara diorang amik Calon Guru.

Sabar ek awak. Nak jadi Cikgu kena pakai kasut hitam. hehee

Bye

Tak Setuju dengan cerita aku? Suara kan pendapat anda

No comments:

Post a Comment